منوی دسته بندی

هنرمندان همدانی در مسابقه ملی خوشنویسی کوکب هدایت خوش درخشیدند

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان از برگزاری مراسم اختتامیه مسابقه ملی خوشنویسی با نام «کوکب هدایت» با محوریت آموزه‌های اخلاقی در قرآن کریم در این معاونت خبر داد.

مریم جویدراوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مسابقه ملی خوشنویسی «کوکب هدایت» با محوریت آموزه‌های اخلاقی در قرآن کریم برگزار شد، اظهار کرد: خط و خوشنویسی از جایگاه ویژه‌ای در بین هنرمندان اسلامی برخوردار است و خوشنویسان جدای از انتقال بار معنایی آیات و دستورات دینی، به دلیل قداست متن مصحف شریف، تمام تلاش‌شان این بوده و هست که به زیباترین شکل ممکن، مضامین و آموزه‌های معنوی قرآن کریم را به رشته تحریر درآورند که در این زمینه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان اقدام به برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی با نام «کوکب هدایت» کرد.

جویدراوی هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی با تکیه بر مفاهیم اخلاقی قرآن کریم، رویکردی معنوی به قرآن و احادیث با تکیه بر مفاهیم اخلاقی، آشنایی هر چه بیشتر مردم با گوهرهای اخلاقی قرآن کریم، گردآوری و ثبت آیات و فرامین اخلاقی مصحف شریف در یک کتاب، رشد و اعتلای استعدادهای هنری و هدایت آنها به سمت منابع دینی و معرفتی دین اسلام، عنوان کرد.

به گفته سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان، این جشنواره در رشته‌های نقاشی‌خط، خط شکسته نستعلیق، نستعلیق، نسخ و ثلث برگزار شد و برنامه‌ریزی شده بود که نمایشگاهی بر اساس آثار دریافتی برگزار شود و آثار هنرمندان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد که با توجه به شرایط حاکم کرونا بر کشور، این امر میسر نشد ولی به منظور دسترسی هنرمندان خط و خوشنویسی، نسخه کتاب دیجیتالی این آثار در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ۵۲ اثر به مرحله داوری نخستین مسابقه خوشنویسی کوکب هدایت راه یافتند که از بین این تعداد اثر، نفرات برتر معرفی و تقدیر شدند. داوری آثار نیز توسط علیرضا قربانی و محمد حیدری انجام شد. مراسم اختتامیه این مسابقه نیز ساعت ۱۷ امروز (نهم شهریور ماه) به صورت غیرحضوری برگزار شد.

جویدراوی همچنین از اعلام نفرات برتر مسابقه ملی خوشنویسی «کوکب هدایت» خبر داد و گفت: این مسابقه در پنج رشته نقاشی‌خط، رشته‌های خط شکسته نستعلیق، نستعلیق، نسخ و ثلث برگزار و با محوریت مفاهیم و آموزه‌های قرآنی برگزار شد و این نفر حائز رتبه‌های برتر شدند:

 

رشته نستعلیق

نفر اول: محمدجواد شکوهی‌فر

نفر دوم: مصطفی عابدینی

نفرات سوم به طور مشترک: حامد فقیهی و مصطفی تاجیان از همدان

 

رشته شکسته نستعلیق

نفر اول: مجتبی رحم‌دار

نفر دوم: داریوش تازش

نفرات سوم: ایمان وکیلی و هیلدا خدر

 

رشته خط ثلث

نفر اول: ستار ولی‌نژاد

نفر دوم: علی سلطانی از همدان

نفر سوم: فاطمه شهسواری

 

رشته خط نسخ

نفر اول: امیر پژمان

نفر دوم: ستار ولی‌نژاد

 

رشته نقاشی‌خط

نفر اول: رحمان غلامی از همدان

نفر دوم: منیره قنبری

نفر سوم: هادی هنردوست از همدان